2015-12-29 @ 20:04:32 / Vardags snack

Vart är respekten till våra vänner?

Tänkte börja detta inlägg med att berätta om min hund. Jag har då en Schäfer på 5 år Trixie heter hon. Hon är en super snäll hund och gör inget illa ♥ För något år sedan ca 3 tror jag att det var så följde hon med till stallet för första eller andra gången. Jag mamma och Trixie åkte då ut till stallet en sommar dag och jag skulle hämta Ljosar (Min foderponny) i sommarhagen. Då vänder vädret om och det börjar hagla, spö regna osv. Mamma stannar utanför hagen med Trixie och jag går iväg och hämtar Ljosar. När jag kom närmare öppningen i hagen med Ljosar så slår blixten ner och allt blev Ljust och det smällde som bara den. Jag blev över sprungen då Ljosar sprang till sin lilla flock så jag går och försöker ta in honom igen men det går inte han ville itne lämna de andra hästarna. Men nu skulle det inte handla om hästarna utan om Trixie. 

Hon var så extremt rädd och försökte sticka hem till stallet, i tryggheten och det är ca 5 min där ifrån. Så tillsammans gick vi dit. Sedan dess är min hund SÅ extremt rädd för åska och raketer/smällare. Efter det som hände så är jag rädd för åskan men inte raketerna. Det är här min rubrik kommer in. 

Det är så många djur som inte alls mår bra över nyår pga alla raketer. MIN hund är en av de som inte mår bra av raketerna. Hon blir så rädd och är man ute och ska leka med henne eller bara gå en promenad och någon smäller raketer, så försöker hon bara dra hem när hon är hemma så springer hon runt nervöst men hemma är det enklare för säger vi att hon ska vara på sin plats så är hon där. Jag var ute och lekte med henne för några kvällar sedan på fotbollsplanen. Det började smälla smällare och hon stack hem. Nu var det bara några meter hem men det spelar ingenroll hon stack. Jag ropade på henne och man såg på henne att hon ville lyssna MEN hon kunde väl itne stå emot sina instinkter att springa hem. 

Vart är respekten till våra vänner? Djuren.. varför smäller man smällare 1 vecka innan, 3 dagar innan? jag förstår inte Smällare ska smällas på NYÅR om det ska smällas. Så onödigt att skrämma djuren i onödan.. Jag tycker att det är okej att smälla på nyårs natten men inte annars. och jag blir så ledsen för jag vet hur mycket djur som har tagit skada av detta inte bara våra djur som vi har hemma utan de vilda djuren med.. jag tycker att det är SÅ respektlöst att smälla veckor/dagar innan, det är respektlös mot Alla djur, varför ska de behöva genomgå något som de aldrig kan förså? Men det är även respektlöst mot människor som kanske är rädda eller barn. jag önskar bara att alla kunde visa djuren mer respekt speciellt när det gäller smällare.. ♥
 
Världens bästa trixie ♥



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: